სასწავლო პროექტები

პროექტის გეგმა

პროექტის სახელწოდება

„ჩემი ცხოვრების გზა სიზმარია“

პროექტში მონაწილეები

 მარნეულის მუნიციპალიტეტი, სოფელ ცოფის მე-9 და მე-8 კლასის  კლასის მოსწავლეები. სსსმ  აღნიშნულ კლასებში  არ ირიცხება.

პრობლემის ანალიზი

დღეს ჩვენს ქვეყანაში წიგნიერება ისევ რჩება ერთერთ მთავარ გამოწვევად, მოსწავლეები არ არიან დაინტერესებული კითხვით ასევე დაბალია ზოგადი განთლების დონე. ეს პრობლემა განსაკუთრებით მწვავედ დგას ეროვნული უმცირესსობებით კომპაქტურად დასახლებულრეგიონებში. ეროვნებით სომეხი და აზერბაიჯანელი მოსწავლეები ნაკლებად იცნობენ ქართველ მწერლებს და პოეტებს, მათ შემოქმედებას. მხოლოდ სახელის და გვარის დონეზე თუ გაუგიათ , კვირეულთან დაკავშირებთ აქცენტი ქართველ პოეტზე გალაკტიონ ტაბიძეზე  გავაკეთეთ, მითუმეტეს, რომ ქართული ენის სახელმძღვანელოებში ნაკლებად გვხდება ქართველი ავტორები. ამიტომ, გადავწყვიტე სკოლაში გამოგვეცხადებინა გალაკტიონის კვირეული და მის ფარგლებში განვახორციელე პროექტი.  აქვე  აღნიშნული  კლასის მოსწავლეებს თითქმის საერთოდ არ ქონდათ  შეხება საინფორმაციო ტექნელოგიებთან, ინტერნეტთან, როგორც სასწავლო რესურსთან. უჭირდათ ტექსტზე მუშაობა , არ ქონდათ გამომუშავებული აუდიტორიასთან ურთიერთობის და პრეზენტირების უნარი, გუნდური და ჯგუფური მუშაობის დროს ხშირად იქმნებოდა კომფლიქტური სიტუაციები, არ იცავდნენ კამათის წესებს, თანამშრომლობის უნარის დაბალი დონე.

პროექტის მიზანი

 მოსწავლეებში წიგნიერების / ინფორმაციის დონის ამაღლება და ქართული ლიტერატურის პოპულარიზაცია. პროქტის ფარგლებში გალაკტიონ ტაბიძის  შემოქმედების გაცნობა, საინფორმაციო ტექნოლოგიების აქტიური გამოყენება სასწავლო პროცესში, ინფორმაციის ეფექტურად და ეფექტიანად მოპოვება,  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან/სტანდარტთან კავშირი
უცხ.ს.II.2. მოსწავლეს შეუძლია ნაცნობ თემატიკაზე აგებული ტექსტის (დიალოგის / მონოლოგის) მოსმენა და გაგება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·           ამოიცნობს საკომუნიკაციო სიტუაციას (თანამოსაუბრეები, სასაუბრო თემა);
·           ამოკრეს ფაქტობრივ ინფორმაციას (ვინ, სად, როდის, რამდენი, რომელი, როგორი და სხვა);
·           ამოიცნობს დადებით და უარყოფით შეფასებებს.
უცხ.ს.II.6. მოსწავლეს შეუძლია სათანადო სტრატეგიების გამოყენება შინაარსის გაგების გაადვილების მიზნით.                                                                                შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         სათაურის, ილუსტრაციების საფუძველზე გამოთქვამს ვარაუდს ტექსტის შინაარსის შესახებ;
·         ცოცხალი მეტყველების/ჩანაწერის მოსმენისას იშველიებს არავერბალურ ელემენტებს (მაგ., ხმის ტემბრ, ინტონაცია, მიმიკა, ჟესტიკულაცია, სხვადასხვა ტიპის ხმაურ, ლოგიკური მახვილ და სხვა);
·         ამოიცნობს უცნობი სიტყვების, გამოთქმების, წინადადებების მნიშვნელობას ნაცნობ ელემენტებზე დაყრდნობით (მაგ., კონტექსტი, ინტონაცია, სიტყვის ფუძე და სხვა);
·         მიზნის შესაბამისად ცვლის მოსმენის სტრატეგიას: ზოგადი შინაარსის გასაგებად ეყრდნობა ნაცნობ სიტყვებს, არავერბალურ ელემენტებს და ამოიცნობს საკომუნიკაციო სიტუაციას, კონტექსტს, სასაუბრო თემას; კონკრეტული ინფორმაციის ამოსაცნობად შეარჩევს კონკრეტულ საყრდენებს, მათზე ყურადღების გამახვილებით ამოკრებს საჭირო ინფორმაციას.                                                                                                                    უცხ..II.7. მოსწავლე ფლობს ხმამაღალი კითხვის უნარს.                                                                      შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:          
·         გარკვევით და გამართულად კითხულობს ნაცნობ ტექსტს;
·         თანაკლასელებთან ერთად ხმამაღლა და გამომსახველობით კითხულობს ნაცნობ დიალოგს/სკეჩტს, იცავს შესაბამის ინტონაციას სხვადასხვა მოდალობის წინადადების წარმოთქმის დროს.
ცხ.ს.II.12. მოსწავლეს შეუძლია წაიკითხოს და გაიგოს შემეცნებითი ტექსტი სხვადასხვა თემაზე (კულტურისა და საბუნებისმეტყველო სფეროებიდან).                                                                                                                                         შედეგი თვალსაჩინოა  თუ მოსწავლე:
·         ამოიცნობს მთავარ თემას/საკითხებს;
·         ამოიცნობს ფაქტობრივ ინფორმაციას.                                                                       უცხ.ს.II.15. მოსწავლეს შეუძლია განსაზღვროს კითხვის მიზანი და შესაბამისად გამოიყენოს კითხვის სხვადასხვა ტექნიკა (გაცნობითი, შესწავლითი, ძიებითი).                                                                                                                   შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:                                                                                               ) მიმართავს გაცნობითი კითხვის ტექნიკას ზოგადი შინაარსის გასაგებად.                  ) მიმართავს შესწავლითი კითხვის ტექნიკას ტექსტის დამუშავების მიზნით.

უცხ..II.23. მოსწავლეს შეუძლია ინტერაქციაში მონაწილეობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
•          სვამს და პასუხობს კითხვებს ნაცნობ თემატიკაზე ( მაგ., ჩაცმულობა, საყვარელი გმირი,
ცხ.ს.II.26. მოსწავლეს შეუძლია მეტყველებისას გამოიყენოს ნასწავლი ენობრივ-გრამატიკული ფორმები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         ინტერაქციისას შეარჩევს საკომუნიკაციო სიტუაციის/მიზნის შესატყვის მიმართვის ფორმებს, გამოთქმებს, კლიშეებს, ენობრივ კონსტრუქციებს;
უცხ.ს.II.27. მოსწავლეს შეუძლია გამოიყენოს ზეპირმეტყველების სათანადო სტრატეგიები.
·         წინასწარ ვარჯიშობს, გადის რეპეტიციას მეწყვილესთან, ჯგუფის წევრებთან ერთად;
უცხ..II.31. მოსწავლეს შეუძლია მასწავლებლის დახმარებით განსაზღვროს შესასრულებელი დავალების მოთხოვნები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
მონაწილეობს დავალების წარმატებით შესრულების კრიტერიუმების ჩამოყალიბებაში;
გამოკვეთს დავალების განხორციელების ეტაპებს;
უცხ..II.33. მოსწავლეს შეუძლია რესურსების გამოყენება სასწავლო საქმიანობის ხელშეწყობის მიზნით.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:   
ეფექტურად იყენებს სახელმძღვანელოს რესურსებს (ლექსიკონს, სტრუქტურულ ნიმუშებს, გრამატიკულ ცნობარს, ილუსტრაციებს და სხვა);
მოიძიებს ინფორმაციას როგორც სკოლაში, ისე სკოლის გარეთ ხელმისაწვდომ რესურსებში (მაგ., სახელმძღვანელოს თვალსაჩინოებებში, ლექსიკონში, სკოლის/სოფლის/ქალაქის ბიბლიოთეკაში, მასწავლებელთან, კომპეტენტურ პირთან და სხვა);
მოიძიებს ინფორმაციას/სასწავლო მასალას ინფორმაციული საკომუნიკაციო ტექნოლოგიების (ისტ/ინტერნეტის) მეშვეობით;
იყენებს ისტ- ამა, თუ იმ მასალის/ტექსტის შესაქმნელად/დასამუშავებლად;                                                                   იყენებს ისტ- პროექტების განსახორციელებლად.

პროექტის ამოცანები

 რადგან მოსწავლეებში წიგნიერების/ინფორმაციის დონე დაბალია, მოსწავლეები ფაქტიურად არ იყენებდნენ ინტერნეტს ინფორმაციის მოძიების მიზნით და რადგანაც არც პროგრამულად არ არიან განებივრებული ქართველი მწერლების გაცნობით, მიზნად დავისახე პროექტი გამეკეთებინა ყველაზე ცნობილ და დიდ ქართველ პოეტზე, პროექტის სათაური ავიღე გალაკტიონის ერთ-ერთი ლექსიდან „ჩემი ცხოვრების გზა სიზმარია“  . მინდოდა  მოსწავლეები საფუძვლიანად გასცნობოდნენ პოეტის  ბიოგრაფიას, მის შემოქმედებას, აქტიურად გამოეყენებინათ თანამედროვე ტექნოლოგიები პროქტზე მუშაობის დროს, მოსწავლებში მომხდარიყო შემოქმედებითი უნარების განვითარება, პრეზენტაციის  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მოსალოდნელი შედეგები

 მოსწავლეები საფუძვლიანად გაცნობიან გალაკტიონ ტაბიძის  ბიოგრაფიას, მის შემოქმედებას და პროექტს წარუდგენენ სხვა კლასის მოსწავლეებს, პედაგოგებს, თემს.  განუვითარდებათ ჯგუფური მუშაობის უნარი, მოხდება შემოქმედებითი უნარების განვითარება, პრეზენტაციის  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მიზნობრივი ჯგუფი

ცოფის  საჯაროს სკოლის მოსწავლეები, პედაგოგები, მშობლები
პროექტის ვადები
10.11.2017- 30.11.2017

ამოცანების განსახორციელებლად საჭირო აქტივობები

გალაკტიონ ტაბიძე მოღვაწეობდა XIX-XX   საუკუნეებში საქაღტველოში, მიუხედავად იმისა, რომ მისი ნაწარმოებები მეტნაკლებად ყველასათვის ნაცნობი, ავტორის პიროვნება,მისი სულიერი სამყარო  ყველასთვის მაინც იდუმალია, მოსწავლეებისთვის აინტერესოა გალაკტიონის  ცხოვრება, მისი ნაწარმოებების გაცნობა, პოეტის ლექსების,  როგორც ორიგინალურ და ქართულ ენაზე წაკითხვა, ასევე მათ მშობლიურ ენაზე. პროექტის ფარგლებში მოსწავლეები წაიკითხავენ ლექსებს  და  და მოისმენენ გალაკტიონის ჩანაწერებს.
პროექტის ფარგლებში განსახორციელებელი აქტივობები:
·         კლაში ჩავატარებ მცირე გამოკითხვას თუ ვინ იყო გალაკტიონ ტაბიძე, საიდან იყო წარმოშობით,რომელ საუკუნეში მოღვაწეობდა, რა დაწერა და ა.შ.
·         შევიმუშავებ პროექტის გეგმას, რომლის მიხედვითაც მოსწავლეები იხემძღვანელებენ.
·         გავაცნობ შეფასების კრიტერიუმებს.
·         მოსწავლეები ერთად შეიმუშავებენ პროექტის წარმატებით განხორციელების კრიტერიუმებს. მათ გუნდის წევრებთან ერთად განსაზღვრავენ და დაგეგმავენ განსახორციელებელ ეტაპებს, გაუზიარებენ ერთმანეთს, შეადარებენ და გააუმჯობესებენ.
·          მოსწავლეებს გავყოფ 2 ჯგუფად და გადაინაწილებენ დავალებებს, ჯგუფებისთვის დავალებების მიცემისას გავითვალისწინებთ მოსწავლეთა შესაძლებლობებს.
·         პირველი ჯგუფი - გალაკტიონის  ბიოგრაფიის მოძიება ბიბლიოთეკაში, ინტერნეტში.მოძიებულ ინფორმაციას გაუკეთებენ ორგანიზებას და დაახარისხებენ.
·          Powerpoint-ში  პრეზენტაციის მომზადება.
·         მეორე ჯგუფი - შექსპირის ლექსების  შეკრება და დასწავლა როგორც ქართულ  ენაზე ისე აზერბაიჯანულად თარგმანების.მოძიებულ ინფორმაციას გაუკეთებენ ორგანიზებას და დაახარისხებენ. Powerpoint-ში  პრეზენტაციის მომზადება.
·         ორივე ჯგუფი წაიკითხავს გალაკტიონის ყველაზე პოპულარულ ლექსებს.
·         ორივე ჯგუფი წაიკითხავს ამონარიდებს ვახტანგ ჯავახაძის „უცნობიდან“.
·         დოკუმენტური ფილმის ჩვენება გალაკტიონზე.
·         პერიოდულად გვექნება სამუშაო შეხვედრები .სადაც განვიხილავთ თუ რა გაკეთდა, დავაკვირდები, როგორ მიმდინარეობს პროექტი , საჭიროების შემთხვევაში მივცემ რჩევებს.
·         პროექტის ბოლოს მოეწყობა ქართულენოვანი  ღონისძიება, რომელიც მიეძღვნება გალაკტიონს, მასზე მოწვეულნი იქნებიან სკო    ის პედგო გები დ ა  დაინტერესებული მოსწავლეები.
მონაწილეები წარმოადგენენ გალაკტიონის  ბიოგრაფიას, მის  ლექსებს და რამოდენიმე სიმღერას, რომელიც შექმნილია გალაკტიონის ლექსებზე.
სკოლაში მომზადდება კედლის გაზეთი და მოსწავლეები შექმნიან.
·         დასკვნით ეტაპზე გააკეთებენ პროექტის შეჯამებას და ისაუბრებენ თავიანთი ნამუშევრების შესახებ და იმაზე თუ რა მისცა პროქეტმა მათ
·         გავაკეთებთ შეფასება/თვითშეფასებას.

სარგებელი სხვებისთვის
მოსწავლეებს შესაძლებლობა ექმნებათ გააცნონ სკოლის  მოსწავლეებს /პედაგოგებს დიდი ქართველი  პოეტის  გალაკტიონ ტაბიძის  ბიოგრაფია, მისი შემოქმედება ქართულ  ენაზე, გაუღვივინ ინტერესი სხვა კლასის მოსწავლეებს, რათა შემდგომში გაუჩნდეთ მოტივაცია თვითონაც დაგეგმონ და განახორციელონ მსგავსი სასწავლო პროექტები.                                                                                 
პროექტის გამოყენებითი ხასიათი კოლეგებისთვის
პროექტი ეხმარება კოლეგებს პროფესიულ განვითარებაში და ბადებს მისი საკუთარ პრაქტიკაში გამოყენების სურვილს. მსგავსი პროექტი წარმატებით შეუძლია განახორცილონ შემდეგმა საგნებმა : ისტორია, გეოგრაფია, ინგლისური ენის, რუსული ენის  მასწავლებლებმა                                                                       
რესურსები:
·         გალაკტიონ ტაბიძის ლექსების კრებული
·         ვახტანგ ჯავახაზის „უცნობი“
·         თაბახის ფურცლები
·         კალმები/მარკერები
·         ფოტოები
·         ფორმატი
·         კითხვარები
·         სლაიდები
·         მოკლე ვიდეოები გალაკტიონზე, დოკუმენტური ფილმი.
·         ინტერნეტ რესურსები
შეფასება.
  • პროექტის დასაწყისში გაკეთებული შეფასების სხვადასხვა ფორმა დამეხმარება მოსწავლეებთან მუშოაბის დროს განვსაზღვრო საჭიროებები. მჭირდება დავადგინო თუ რა დონეზეა იმ დროს მათი ცოდნა, რა გამოვიყენოთ შემედეგ და რა შევცვალო.
  • პროექტის გეგმები დამეხმარება შევამოწმო მოსწავლეთა მუშაობის თანმიმდევრობა, ხოლო მოსწავლეებს დაეხმარება ისწავლონ დამოუკიდებელი დაგეგმა, დროის რეგულირება და პასუხისმგებლობა.
  • ხოლო ჯგუფებზე დაკვირვებით შევამოწმებ რამდენად სწორი მიმართულებით მიდის მოსწავლეთა მუშაობა და ჩართულია თუ არა ყველა მუშაობაში.
·         საბოლოო შეფასების გასაკეთებლად გამოვიყენებთ შეფასების რუბრიკებს, რომელიც თანდართული იქნება გეგმასთან.


                          








პროექტის გეგმა

პროექტის სახელწოდება

 რა ? სად?როდის?

პროექტში მონაწილეები

 მარნეულის მუნიციპალიტეტის სოფ.ცოფის  საჯარო სკოლის მე-9ა და მე-8 კლასის   მოსწავლეები , სოფ.ხულდარას საჯარო სკოლის მე-8 კლასის მოსწავლეები

პრობლემის ანალიზი

1.       სასწავლო პროცესი მხალოდ გაკვეთილებით არ შემოიფარგლება. მნიშვნელოვანი ადგილი უკავია კლასგარეშე აქტივობებსაც, რომლებშიც მოსწავლეები უფრო მეტი ინტერესითა და ხალისით ერთვებიან. ეს პროექტი არის ინტელექტუალური თამაში, რომელიც ეხმარება მოსწავლეებს გამოავლინონ საკუთარი ცოდნა და უნარები. გარდა ამისა, ბავშვებს მოსწონთ შეჯიბრებით სწავლება, როცა ბოლოს ელოდებიან ჯილდოს, ამით სწავლობენ ჯანსაღ კონკურენციას. ასევე, ბავშვებს მოსწონთ სხვა სკოლებთან ურთიერთობა და უფრო მეტი ინტერესეთ ერთვებიან მსგავს პროექტებში.


პროექტის მიზანი

 არაქართულენოვან სკოლებში სასწავლო პროცესის გამრავალფეროვნება, მოსწავლეებში ჯგუფური და თანამშრომლობითი უნარების განვითარება, ცოდნის რეალიზებაში ხელშეწყობა და სწავლის მოტივაციის გაზრდა.  ასევე, მეზობელი სკოლების დამეგობრება და გასვლითი ღონისძიებების ხელშეწყობა.
ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან/სტანდარტთან კავშირი




მოსალოდნელი შედეგები

2.       პროექტის შედეგად მოსწავლეები უკეთ შეძლებენ თანამშრომლობითი უნარების განვითარებას, შეაფასებენ თავიანთ ცოდნასა და შესაძლებლობებს. მსგავსი აქტივობები გამოიწვევს მათი მოტივაციის გაზრდას, რაც დადებითად აისახებს სასწავლო პროცესზეც.



მიზნობრივი ჯგუფი

სოფ.ცოფის   საჯარო სკოლის მოსწავლეები, სოფ. ხულდარას სკოლის მოსწავლეები
პროექტის ვადები
01.102017- 10.11.2017

ამოცანების განსახორციელებლად საჭირო აქტივობები

3.       პროექტი დაგეგმილია ორ ეტაპად: პირველ ეტაპზე ჩატარდება სკოლის შიდა შესარჩევი თამაში, რომელშიც მონაწილეობას მიიღებს 4-4 მოსწავლისაგან შემდგარი სამი გუნდი. გამარჯვებული გუნდი ითამაშებს მეორე ეტაპზე, სადაც შეეჯიბრება მარნეულის მუნიციპალიტეტის, სოფ. ცოფის საჯარო სკოლის გამარჯვებულ გუნდს.

თამაში სამი ნაწილისაგან შედგება:
I - ზოგადი (სააზროვნო) კითხვები;
II - ლიდერების კონკურსი (ლიდერები პასუხობენ 10 კითხვას საქართველოსა და ქართული ენის შესახებ)
III – ე.წ. „შავი ყუთი“ (3 ზოგადი კითხვა) და ბლიცი (ერთ-ერთმა მოსწავლემ უნდა უპასუხოს შეკითხვებს ილუსტრაციების მიხედვით).

ორივე ეტაპზე მონაწილე  გუნდები მიიღებენ სიგელებს (I, II, III ადგილი) და მონაწილის სერთიფიკატებს.

სარგებელი სხვებისთვის
მოსწავლეებს შესაძლებლობა ექნებათ გაიცნონ თავიანთი თანატოლები, მოისმინოს ქართულად კითხვები და ამით გაივარჯისონ ქართუილი ენის ცოდნა.                                                           
პროექტის გამოყენებითი ხასიათი კოლეგებისთვის
ეს პროექტი შეუზლია გამოიყენოს ნებისმიერი საგნის მასწავლებელმა, შეჯიბრებითობის პრინციპით, შეაჯამოს განვლილი მასალა და ცოდნა თავის საგანში.                                                                       
რესურსები:
·         სტიკერები
·         შავი ყუთი
·         სიგელები
·         ფერადი ფურცლები
·         კომპიუტერი
·         ფოტოები
შეფასება.
  • პროექტის დასაწყისში გაკეთებული შეფასების სხვადასხვა ფორმა დამეხმარება მოსწავლეებთან მუშოაბის დროს განვსაზღვრო საჭიროებები. მჭირდება დავადგინო თუ რა დონეზეა იმ დროს მათი ცოდნა, რა გამოვიყენოთ შემედეგ და რა შევცვალო.
·         შეფასდებიან ჯგუფური მუშაობის მიხედვით, რამდენად ერთად მუშაობენ და ითვალისწინებენ ერთამანეთიუ აზრს
საბოლოო შეფასების გასაკეთებლად გამოვიყენებთ შეფასების რუბრიკებს, რომელიც თანდართული იქნება გეგმასთან.


    







                      


პროექტის გეგმა

პროექტის სახელწოდება
„ნატვრის  ხე“

პროექტში მონაწილეები

 მარნეულის მუნიციპალიტეტი, სოფელ ცოფის მე-9 და მე-8 კლასის  კლასის მოსწავლეები. სსსმ  აღნიშნულ კლასებში  არ ირიცხება.

პრობლემის ანალიზი

დღეს ჩვენს ქვეყანაში წიგნიერება ისევ რჩება ერთერთ მთავარ გამოწვევად, მოსწავლეები არ არიან დაინტერესებული კითხვით ასევე დაბალია ზოგადი განთლების დონე. ეს პრობლემა განსაკუთრებით მწვავედ დგას ეროვნული უმცირესსობებით კომპაქტურად დასახლებულრეგიონებში. ეროვნებით სომეხი და აზერბაიჯანელი მოსწავლეები ნაკლებად იცნობენ ქართველ მწერლებს და პოეტებს, მათ შემოქმედებას. მხოლოდ სახელის და გვარის დონეზე თუ გაუგიათ , მითუმეტეს, რომ ქართული ენის სახელმძღვანელოებში ნაკლებად გვხდება ქართველი ავტორები. ამიტომ, გადავწყვიტე სკოლაში, ქართველი მწერლების და პოეტების გაცნობის მიზნით გადავწყვიტე რამოდენიმე ავტორი გამეცნო ბავშვებითვის და მის ფარგლებში განვახორციელე პროექტი. პირველ სემესტრში განვახორციელე სასწავლო პროექტი გალაკტიონ ტაბიძეზე, ამჯერად გიორგი ლეონიძეზე შევაჩრე არჩევანი. აქვე  აღნიშნული  კლასის მოსწავლეებს თითქმის საერთოდ არ ქონდათ  შეხება საინფორმაციო ტექნელოგიებთან, ინტერნეტთან, როგორც სასწავლო რესურსთან. უჭირდათ ტექსტზე მუშაობა , არ ქონდათ გამომუშავებული  გუნდური და ჯგუფური მუშაობის პრინციპები და ამ  დროს ხშირად იქმნებოდა კომფლიქტური სიტუაციები, არ იცავდნენ კამათის წესებს, თანამშრომლობის უნარის დაბალი დონე.

პროექტის მიზანი

 მოსწავლეებში წიგნიერების / ინფორმაციის დონის ამაღლება და ქართული ლიტერატურის პოპულარიზაცია. პროქტის ფარგლებში გიორგი ლეონიძის  შემოქმედების გაცნობა, საინფორმაციო ტექნოლოგიების აქტიური გამოყენება სასწავლო პროცესში, ინფორმაციის ეფექტურად და ეფექტიანად მოპოვება,  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება,  განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან/სტანდარტთან კავშირი
უცხ.ს.II.7. მოსწავლე ფლობს ხმამაღკითხვის უნარს.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·           გარკვევით და გამართულად კითხულობს ნაცნობ ტექსტს;
·           თანაკლასელებთან ერთად ხმამაღლა და გამომსახველობით კითხულობს ნაცნობ დიალოგს/სკეჩს, იცავს შესაბამის ინტონაციას სხვადასხვა მოდალობის წინადადების წარმოთქმის დროს.
) მიმართავს შესწავლითი კითხვის ტექნიკას ტექსტის დამუშავების მიზნით.
·           ჯერ ზოგადად ეცნობა ტექსტს (იხ. გაცნობითი კითხვა);
·           შემდეგ გამოწვლილვით კითხულობს ტექსტს, ცდილობს უცნობი სიტყვების, გამოთქმების მნიშვნელობის ამოცნობას ნაცნობ ელემენტებზე (მაგ., კონტექსტზე, ქართულში დამკვიდრებულ უცხოურ სიტყვებზე, სიტყვის ნაცნობ ფუძეზე, აფიქსებზე და სხვა) დაყრდნობით;
·           უცნობ სიტყვებს, გამოთქმებს ეძებს მისთვის ხელმისაწვდომ რესურსებში (სახელმძღვანელო, ლექსიკონი, კომპეტენტური პირი);
·           საჭიროების შემთხვევაში ხელმეორედ კითხულობს ტექსტს ან მის ცალკეულ ნაწილებს.
უცხ.დ.VI.20. მოსწავლეს შეუძლია უცხოურ ენაზე სხვადასხვა ტიპის პროექტის განხორციელება (მაგ., გენეალოგიური ხის შედგენა, კატალოგის შექმნა-წარმოდგენა და სხვა).
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·           მასწავლებელთან ერთად აყალიბებს პროექტის წარმატებით განხორციელების კრიტერიუმებს;
·            გუნდის წევრებთან და მასწავლებელთან ერთად გეგმავს პროექტის განხორციელების ეტაპებს;
·            გუნდის წევრებთან ერთად მასწავლებლის დახმარებით განსაზღვრავს და ინაწილებს ფუნქციებს;
·            გუნდში ასრულებს საკუთარ ფუნქციას;
·            მასწავლებლის, მშობლის ან სხვა პირის დახმარებით მოიძიებს სათანადო რესურსებს;
·            გუნდის წევრებთან ერთად მასწავლებლის დახმარებით შეარჩევს და ამუშავებს მოძიებულ მასალას;
·            მასწავლებლის დახმარებით აუმჯობესებს და ასრულებს პროექტს.



პროექტის ამოცანები

 რადგან მოსწავლეებში წიგნიერების/ინფორმაციის დონე დაბალია, მოსწავლეები ფაქტიურად არ იყენებდნენ ინტერნეტს ინფორმაციის მოძიების მიზნით და რადგანაც არც პროგრამულად არ არიან განებივრებული ქართველი მწერლების გაცნობით, მიზნად დავისახე პროექტი გამეკეთებინა  ცნობილ  ქართველ პოეტზე და მწერალზე, პროექტის სათაური ავიღე გიორგი ლეონიძის  ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილი ნაწარმოებიდან „ნატვრის ხე“  . მინდოდა  მოსწავლეები საფუძვლიანად გასცნობოდნენ პოეტის  ბიოგრაფიას, მის შემოქმედებას, აქტიურად გამოეყენებინათ თანამედროვე ტექნოლოგიები პროქტზე მუშაობის დროს, მოსწავლებში მომხდარიყო შემოქმედებითი უნარების განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მოსალოდნელი შედეგები

 მოსწავლეები საფუძვლიანად გაცნობიან გ.ლეონიძის შემოქმედებას,გააკეთებენ პროექტს მის შესახებ და გააცნობენ მას მასწავლებლებს და სკოლის დანარჩენ მოსწავლეებს.  განუვითარდებათ ჯგუფური მუშაობის უნარი, მოხდება შემოქმედებითი უნარების განვითარება, პრეზენტაციის  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მიზნობრივი ჯგუფი

ცოფის  საჯაროს სკოლის მოსწავლეები, პედაგოგები, მშობლები
პროექტის ვადები
15.03.2018 – 30.04.2018

ამოცანების განსახორციელებლად საჭირო აქტივობები


პროექტის ფარგლებში განსახორციელებელი აქტივობები:
·         კლაში ჩავატარებ მცირე გამოკითხვას თუ ვინ იყო გიორგი ლეონიძე, საიდან იყო წარმოშობით,რომელ საუკუნეში მოღვაწეობდა, რა დაწერა და ა.შ. რა იციან მის შესახებ.დავავალებ მოიძიონ ინფორმაცია
·         შევიმუშავებ პროექტის გეგმას, რომლის მიხედვითაც მოსწავლეები იხემძღვანელებენ.
·         გავაცნობ შეფასების კრიტერიუმებს.
·         მოსწავლეები ერთად შეიმუშავებენ პროექტის წარმატებით განხორციელების კრიტერიუმებს. მათ გუნდის წევრებთან ერთად განსაზღვრავენ და დაგეგმავენ განსახორციელებელ ეტაპებს, გაუზიარებენ ერთმანეთს, შეადარებენ და გააუმჯობესებენ.
·          მოსწავლეებს გავყოფ 2 ჯგუფად და გადაინაწილებენ დავალებებს, ჯგუფებისთვის დავალებების მიცემისას გავითვალისწინებთ მოსწავლეთა შესაძლებლობებს.
·         პირველი ჯგუფი - გ.ლეონიძის  ბიოგრაფიის მოძიება ბიბლიოთეკაში, ინტერნეტში.მოძიებულ ინფორმაციას გაუკეთებენ ორგანიზებას და დაახარისხებენ.
·         მეორე ჯგუფი - მოიძიებს მის ლექსებს, მოთხრობებს
·         ორივე ჯგუფი წაიკითხავს გ.ლეონიძის ყველაზე პოპულარულ ლექსებს და მოთხრობებს
·         მხატვრული ფილმის „ნატვრის ხე“   ჩვენება .
·         პერიოდულად გვექნება სამუშაო შეხვედრები .სადაც განვიხილავთ თუ რა გაკეთდა, დავაკვირდები, როგორ მიმდინარეობს პროექტი , საჭიროების შემთხვევაში მივცემ რჩევებს.
·         პროექტის ბოლოს მოეწყობა  მოეწყობა გასვლითი ექსკურსია  სოფ.პატარძეულში, გიორგი ლეონიძის სახლ-მუზეუმში.
·         სკოლაში მომზადდება კედლის გაზეთი და მოსწავლეები შექმნიან.
·         დასკვნით ეტაპზე გააკეთებენ პროექტის შეჯამებას და ისაუბრებენ თავიანთი ნამუშევრების შესახებ და იმაზე თუ რა მისცა პროქეტმა მათ
·         გავაკეთებთ შეფასება/თვითშეფასებას.

სარგებელი სხვებისთვის
მოსწავლეებს შესაძლებლობა ექმნებათ გააცნონ სკოლის  მოსწავლეებს /პედაგოგებს დიდი ქართველი  პოეტის  გ.ლეონიძის  ბიოგრაფია, მისი შემოქმედება ქართულ  ენაზე, გაუღვივინ ინტერესი სხვა კლასის მოსწავლეებს, რათა შემდგომში გაუჩნდეთ მოტივაცია თვითონაც დაგეგმონ და განახორციელონ მსგავსი სასწავლო პროექტები.                                                                           
პროექტის გამოყენებითი ხასიათი კოლეგებისთვის
პროექტი ეხმარება კოლეგებს პროფესიულ განვითარებაში და ბადებს მისი საკუთარ პრაქტიკაში გამოყენების სურვილს. მსგავსი პროექტი წარმატებით შეუძლია განახორცილონ შემდეგმა საგნებმა : ისტორია, გეოგრაფია, ინგლისური ენის, რუსული ენის  მასწავლებლებმა                                                                       
რესურსები:
·         გ.ლეონიძის  ლექსების კრებული
·         გ.ლეონიძის მოთხრობების კრებული
·         თაბახის ფურცლები
·         კალმები/მარკერები
·         ფოტოები
·         ფორმატი
·         კითხვარები
·         სლაიდები
·         მხატვრული ფილმი „ნ ატვრის ხე“
·         ინტერნეტ რესურსები
შეფასება.
  • პროექტის დასაწყისში გაკეთებული შეფასების სხვადასხვა ფორმა დამეხმარება მოსწავლეებთან მუშოაბის დროს განვსაზღვრო საჭიროებები. მჭირდება დავადგინო თუ რა დონეზეა იმ დროს მათი ცოდნა, რა გამოვიყენოთ შემედეგ და რა შევცვალო.
  • პროექტის გეგმები დამეხმარება შევამოწმო მოსწავლეთა მუშაობის თანმიმდევრობა, ხოლო მოსწავლეებს დაეხმარება ისწავლონ დამოუკიდებელი დაგეგმა, დროის რეგულირება და პასუხისმგებლობა.
  • ხოლო ჯგუფებზე დაკვირვებით შევამოწმებ რამდენად სწორი მიმართულებით მიდის მოსწავლეთა მუშაობა და ჩართულია თუ არა ყველა მუშაობაში.
·         საბოლოო შეფასების გასაკეთებლად გამოვიყენებთ შეფასების რუბრიკებს, რომელიც თანდართული იქნება გეგმასთან.













პროექტის გეგმა

პროექტის სახელწოდება

 საჩუქარი

პროექტში მონაწილეები

 მარნეულის მუნიციპალიტეტის სოფ.ცოფის  საჯარო სკოლის მე-9ა,მე-8 ბ და მე-9ბ კლასის   მოსწავლეები

პრობლემის ანალიზი

სასწავლო პროცესში სასკოლო აქტივობებთან ერთად  ძალიან მნიშვნელოვანია კლასგარეშე  სამუშაობეი, რომლებშიც მოსწავლეები აქტიურად იქნებიან ჩართულები და კეთებით ისწავლიან.გარდა ამისა, არაქართულენოვანი მოსწავლეები ნაკლებად იცნობენ ქართულ ლიტერატურას და გადავწყვიტე მატ ემუშავატ ამაზე. ამ მიზნით მათ ევთავაზე, რომ თითო მოსსწავლეს აერჩია ერთი ქართული და ერთიც მშობლიური მოკლე ნაწარმოები და ეთარგმნათ, რა თმქ უნდა მასწავლებლები დაეხმარებოდნენ და მისცემდნენ მითითებებს. ბავშვებთან ერთად ავარჩიე ქართული მოთხრობები, ზღაპრები .. მათ თავიანთი სახელმძღვანელოებიდან. უნდა გაგვეკეთებინა ხელნაკეთი წიგნი, რომელშიც თითოეულის  ნამუშევარი შევიდოდა და ტვითონვე დაწერდნენ მას.თვითონ შეურჩიეს  სათაურიც „საჩუქარი“, რადგან ეს ხელნაწერი წიგნი საჩუქრად გადაეცა სკოლის ბიბლიოთეკას.

პროექტის მიზანი

 მოსწავლეებში წიგნიერების / ინფორმაციის დონის ამაღლება, ქართული ლიტერატურის პოპულარიზაცია და ემოქმედებითი უნარების განვითარება. პროქტის ფარგლებში ქართული, სომხური და აზერბაიჯანული ავტორების გაცნობა, მათი ბიოგრაფიების მოძიება. ამისთვის კომპიუტერული ტექნოლოგიების  აქტიური გამოყენება. ასევე, მატ განუვითარდათ დამოუკიდებლად  და კოლეგიალური მუშაობის უნარ-ჩვევები, დამოუკიდებლად მუშაობდნენ ტექსტზე, ხოლო ჯგუფურად განიხილავდნენ მეთოდებს, ერთად მუშაობდნენ ბიბლიოთეკაში, აქტიურად იყენებდნენ ლექსიკონს.
ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან/სტანდარტთან კავშირი
უცხ.ს.II.6. მოსწავლეს შეუძლია სათანადო სტრატეგიების გამოყენება შინაარსის გაგების გაადვილების მიზნით.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·           სათაურის, ილუსტრაციების საფუძველზე გამოთქვამს ვარაუდს ტექსტის შინაარსის შესახებ;
·           ცოცხალი მეტყველების/ჩანაწერის მოსმენისას იშველიებს არავერბალურ ელემენტებს (მაგ., ხმის ტემბრ, ინტონაცია, მიმიკა, ჟესტიკულაცია, სხვადასხვა ტიპის ხმაურ, ლოგიკური მახვილ და სხვა);
·           ამოიცნობს უცნობი სიტყვების, გამოთქმების, წინადადებების მნიშვნელობას ნაცნობ ელემენტებზე დაყრდნობით (მაგ., კონტექსტი, ინტონაცია, სიტყვის ფუძე და სხვა);
·           მიზნის შესაბამისად ცვლის მოსმენის სტრატეგიას: ზოგადი შინაარსის გასაგებად ეყრდნობა ნაცნობ სიტყვებს, არავერბალურ ელემენტებს და ამოიცნობს საკომუნიკაციო სიტუაციას, კონტექსტს, სასაუბრო თემას; კონკრეტული ინფორმაციის ამოსაცნობად შეარჩევს კონკრეტულ საყრდენებს, მათზე ყურადღების გამახვილებით ამოკრებს საჭირო ინფორმაციას.
უცხ.ს.II.13. მოსწავლეს შეუძლია წაიკითხოს და გაიგოს თხრობითი ტექსტი (ცხოვრებისეული ისტორია, მოგონება, დღიური).
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·           ამოიცნობს პერსონაჟებს;
·           ამოიცნობს პერსონაჟთა განწყობილებებს, გრძნობებს, თვისებებს;
·           ამოიცნობს მოქმედებებს, მათ თანამიმდევრულობას;
·           ამოიცნობს მოქმედებათა დროსა და ადგილს.
უცხ.ს.II.21. მოსწავლეს შეუძლია მიმართოს წერის სათანადო სტრატეგიებს.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·           მოიძიებს და თავს უყრის აუცილებელ სასწავლო რესურსებს (მაგ., ლექსიკონ, ნიმუშ, გრამატიკულ ცნობარ და სხვა);
·           ადგენს შესასრულებელი სამუშაოს გეგმას, საკომუნიკაციო მიზნიდან გამომდინარე შეარჩევს სათანადო ენობრივ მასალას (მაგ., ლექსიკურ ერთეულებ, კლიშეებ, გრამატიკულ ფორმებ და სხვა);
·           წერს შავ ვარიანტს;
·           გადაიკითხავს შავ ვარიანტს, სასწავლო რესურსზე დაყრდნობით ამოწმებს ნაწერს და ასწორებს ენობრივ შეცდომებს;
·           ათეთრებს ნაწერს.




პროექტის ამოცანები

რადგან არაქართულენოვან სკოლებში მწვავედ დგას ქართული ლიტერატურის  ცოდნა , ამ მიზნით გადავწყვიტე მოსწავლეები ჩამერთო პროექტში, გაეცნოთ რამოდენიმე ქართველი ავტორი თავად გაეკეთებინათ არჩევანი და ემუშაავათ ქართულ ტექსტებზე. ასევე, მათ ძალიან უჭირთ ინფორმაციული ტექნოლოგიების გამოყენება, ამ პროექტის დახმარებით მათ განუვითარდათ შემოქმედებითი უნარები, დამოუკიდებლად მუშაობის უნარები, გაიმდიდრესს ლექსიკა.

მოსალოდნელი შედეგები

 მოსწავლეები აქტიურად იმუშავებენ ტექსტებზე, გააკეთებენ პროექტის პრეზენტაციას მასწავლებლების წინაშე.  განუვითარდებათ ჯგუფური მუშაობის უნარი, მოხდება შემოქმედებითი უნარების განვითარება, პრეზენტაციის  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, , თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მიზნობრივი ჯგუფი

სოფ.ცოფის   საჯარო სკოლის მოსწავლეები, პედაგოგები, მშობლები
პროექტის ვადები
01.04.2017- 30.05.2018

ამოცანების განსახორციელებლად საჭირო აქტივობები

პროექტის ფარგლებში განსახორციელებელი აქტივობები:
·         კლასში გავაცნობ პროექტს, მის მიზანს და ინსტრუქციებს მოსწავლეებს
·         შევიმუშავებ პროექტის გეგმას, რომლის მიხედვითაც მოსწავლეები იხემძღვანელებენ.
·         გავაცნობ შეფასების კრიტერიუმებს.
·         მოსწავლეები ერთად შეიმუშავებენ პროექტის წარმატებით განხორციელების კრიტერიუმებს. მათ გუნდის წევრებთან ერთად განსაზღვრავენ და დაგეგმავენ განსახორციელებელ ეტაპებს, გაუზიარებენ ერთმანეთს, შეადარებენ და გააუმჯობესებენ.
·          მოსწავლეებთან ერთად ავარჩევ ქართულ, აზერბაიჯანულ და სომხურ ნაწარმოებებს, მათი ინტერესების გათვალისწინებით
·         ინდივიდუალურად იმუშავებენ ტექსტებზე და გზადაგზა რჩევას დაეკითხებიან მათი ენისს მასწავლებელს.
·         ქართულ ტექსტებზე მუშაობისას აქტიურად გაივლიან კონსულტაციებსს ჩემთან
·         იმუშავებენ ლექსიკონებზე.
·         შეხვდებიან ბიბლიოთეკაში და გაუზიარებენ რჩევებს ერთმანეთს
·         პერიოდულად გვექნება სამუშაო შეხვედრები .სადაც განვიხილავთ თუ რა გაკეთდა, დავაკვირდები, როგორ მიმდინარეობს პროექტი , საჭიროების შემთხვევაში მივცემ რჩევებს.
·         პროექტის ბოლოს ფერად ფურცლებზე და გადაიტანენ თავიანთ ნამუშევრებს ინდივიდუალურად  და  აკინძავენ ხელნაკეთ წიგნს
·         სკოლაში მოეწყობა წიგნის პრეზენტაცია.
·         დასკვნით ეტაპზე გააკეთებენ პროექტის შეჯამებას და ისაუბრებენ თავიანთი ნამუშევრების შესახებ და იმაზე თუ რა მისცა პროქეტმა მათ
·         გავაკეთებთ შეფასება/თვითშეფასებას.

სარგებელი სხვებისთვის
მოსწავლეებს შესაძლებლობა ექნებათ გაიცნონ ქართველი ავტორები. ცოტათი მაინც მიხვდნენ თარგმანის სპეციფიკას, ისწავლ;ონ აქტიურად წიგნზე მუშაობა. განუვითარდებათ შემოქმედებიტი უნარები.                                                               
პროექტის გამოყენებითი ხასიათი კოლეგებისთვის
ეს პროექტიშეუძლია გამოიყენოს ნებისმიერმა უცხოური ენების მასწავლებელმა, ჩართოს მოსწავლეები მსგავს პროექტში და კიდევ ერთი მოტივაცია მისცეს მოსწავლეს თავის  საგანში.                                                                   
რესურსები:
·         სხვადასხვა მხატვრული ტექსტები (მოთხრობები, ზღაპრები)
·         ფერადი  ფურცლები
·         კალმები
·         ფოტოები
·         ბიბლიოთეკა
·         კითხვარები
·         ლექსიკონები
·         ინტერნეტ რესურსები
შეფასება.
  • პროექტის დასაწყისში გაკეთებული შეფასების სხვადასხვა ფორმა დამეხმარება მოსწავლეებთან მუშოაბის დროს განვსაზღვრო საჭიროებები. მჭირდება დავადგინო თუ რა დონეზეა იმ დროს მათი ცოდნა, რა გამოვიყენოთ შემედეგ და რა შევცვალო.
  • პროექტის გეგმები დამეხმარება შევამოწმო მოსწავლეთა მუშაობის თანმიმდევრობა, ხოლო მოსწავლეებს დაეხმარება ისწავლონ დამოუკიდებელი დაგეგმა, დროის რეგულირება და პასუხისმგებლობა.
  • ხოლო მნოსწავლეებზე  დაკვირვებით შევამოწმებ რამდენად სწორი მიმართულებით მიდის მოსწავლეთა მუშაობა და ჩართულია თუ არა ყველა მუშაობაში.
·         საბოლოო შეფასების გასაკეთებლად გამოვიყენებთ შეფასების რუბრიკებს, რომელიც თანდართული იქნება გეგმასთან.


            








              
პროექტის გეგმა

პროექტის სახელწოდება
ეს, ჩვენი საქართველოა!

პროექტში მონაწილეები

 მარნეულის მუნიციპალიტეტის სოფ.ცოფის  საჯარო სკოლის მე-8 ა და მე-8ბ კლასის   მოსწავლეები

პრობლემის ანალიზი

სასწავლო პროცესში სასკოლო აქტივობებთან ერთად  ძალიან მნიშვნელოვანია კლასგარეშე  სამუშაობეი, რომლებშიც მოსწავლეები აქტიურად იქნებიან ჩართულები და კეთებით ისწავლიან.გარდა ამისა, არაქართულენოვანი მოსწავლეები ნაკლებად იცნობენ საქართველოს, მის ისტორიას, კულტურას, რეგიონებს. სწორედ ამიტომ გადავწყვიტე ერთი პროექტი გამეკეთებინა საქართველოზე, მის რეგიონებზე და ძირითად, დიდ ქალაქებზე. მე-8 კლასში პროგრამულად გავიარეთ მე-5 დონის სახელმძღვანელოში თავი - „ეს, ჩვენი სახლია“ , რა დროსაც ბავშვები გაეცვნენ საქართველოს რეგიონებს, რუკას, საზღვრებს ... კიდევ ერთხელ დავრწმუნდი, რომ მათ ძალიან ცოტა რამ იციან საქართველოს შესახებ. ორივე კლასში (სომხური და აზერბაიჯანული) ჯამში ირიცხება 6 მოსწავლე, თითოეულს დავავალე 2 -2 რეგიოზე მოემზადებინა პრეზენტაცია და ერთ ქალაქზე, რომელსაც თავად აირჩევდნენ და გაეცვალათ ინფორმაცია საქართველოს მხარეებზე.

პროექტის მიზანი

 მოსწავლეებში წიგნიერების / ინფორმაციის დონის ამაღლება, საქართველოს უკეთ გაცნობა და პრეზენტაციის უნარების განვითარება. პროქტის ფარგლებში საქართველოს რეგიონების და ქალაქების გაცნობა, მათი ტრადიციების, ღირსშესანიშნაობების. ამისთვის კომპიუტერული ტექნოლოგიების  აქტიური გამოყენება. ასევე, მათ განუვითარდათ დამოუკიდებლად  და კოლეგიალური მუშაობის უნარ-ჩვევები, დამოუკიდებლად მუშაობდნენ ინფორმაციის მოპოვებაზე, ხოლო ჯგუფურად განიხილავდნენ მეთოდებს, ერთად მუშაობდნენ ბიბლიოთეკაში, აქტიურად იყენებდნენ ლექსიკონს.
ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან/სტანდარტთან კავშირი

ქ.მ.VI.11.   მოსწავლეს შეუძლია აარამხატვრული და მხატვრული ტექსტის სტრუქტურული და ენობრივი მახასიათებლების ამოცნობა.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         ერთი ტექსტის ფარგლებში გამოყოფს ტექსტის ფუნქციურ ტიპებს (თხრობა, აღწერა) და მიუთითებს შესაბამის ნიშნებზე (მაგ., აღწერისას - ზედსართავებისა და ნაზმნარი ზედსართავების, ანუ მიმღეობების სიჭარბე, ზმნების ნაკლები რაოდენობა; თხრობისას - ზმნების სიჭარბე, მოქმედების თანმიმდევრულობა და მისი მარკერები და სხვა);
·         სტრუქტურული ორგანიზების მიხედვით ადარებს ერთმანეთს ერთი და იმავე ტიპის ტექსტებს და მსჯელობს, რომელი მათგანი უფრო მეტად უწყობს ხელს ტექსტის აღქმას;
·         ამოიცნობს დროთა თანმიმდევრობისა და ლოგიკური ურთიერთმიმართების გამომხატველ სიტყვებს, სიტყვათშეხამებებსა და კავშირებს;  
·         ამოიცნობს შეფასება/დამოკიდებულების გამომხატველ ენობრივ ფორმულებს;


ქ.მ.VI.13. მოსწავლეს შეუძლია შინაარსის გაგების გაადვილების მიზნით კითხვის სტრატეგიების გამოყენება.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         გაგების გასაადვილებლად იშველიებს არასიტყვიერ ელემენტებს (ტიპოგრაფიული მინიშნებები /მსხვილი, გადახრილი შრიფტი, ხაზგასმა, სასვენი ნიშნები, ილუსტრაცია, ლოგო და სხვა);
·         პირველი წაკითხვისას მთლიანად ეცნობა ტექსტს და არ ჩერდება უცნობ სიტყვებზე;
·         კონტექსტის, გამოცდილების ან ლექსიკონის დახმარებით აზუსტებს უცხო სიტყვების მნიშვნელობას;
·         კონკრეტული ინფორმაციის მოძიების მიზნით სწრაფად წაიკითხავს ტექსტს, ეძებს შესაბამისს საყრდენებს: საკვანძო სიტყვებს, თავების/პარაგრაფების სათაურებს, კითხულობს აბზაცების პირველ წინადადებებს;
ქ.მ.VI.14.  მოსწავლეს შეუძლია კულტურული განსხვავებების მიმართ ინტერესის
                  გამოჩენა.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·         აკვირდება და ამოიცნობს ილუსტრაციებზე/ტექსტებში ასახულ კულტურულ, სიმბოლურ, სოციოკულტურულ, საყოფაცხოვრებო რეალიებს;

ქ.მ. VI. 17.  მოსწავლეს შეუძლია თხრობითი ხასიათის ტექსტების (მოგონება, ამბავი, დღიური) წერა.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·           ტექსტის მიზნისა და აუდიტორიის გათვალისწინებით ირჩევს სტილსა და ფორმას;

ქ.მ.V.24.  მოსწავლეს შეუძლია ლაპარაკის სტრატეგიების გამოყენება.

შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
  • მშობლიურ ენაზე ითხოვს დახმარებას მასწავლებლის ან თანაკლასელისაგან;
  • იყენებს კომუნიკაციის არავერბალურ საშუალებებს (ჟესტებს, მიმიკას, მითითებას);
წინასწარ ვარჯიშობს, გადის რეპეტიციას მეწყვილესთან, ჯგუფის წევრებთან ერთად.





პროექტის ამოცანები

რადგან არაქართულენოვან სკოლებში მწვავედ დგას საქართველოს ისტორიისა და გეოგრაფიის ცოდნის პრობლემა, ამ მიზნით გადავწყვიტე მოსწავლეები ჩამერთო პროექტში, უკეთ გამეცნო მათთვის ის ქვეყანა, სადაც ცხოვრობენ, გასჩენოდათ სურვილი ენახათ საქართველო. ასევე, მათ ძალიან უჭირთ ინფორმაციული ტექნოლოგიების გამოყენება, ამ პროექტის დახმარებით მათ განუვითარდათ შემოქმედებითი უნარები, დამოუკიდებლად მუშაობის უნარები, გაიმდიდრესს ლექსიკა.

მოსალოდნელი შედეგები

 მოსწავლეები აქტიურად იმუშავებენ ინტერნეტისა და ისტორია-გეოგრაფიის წიგნების დახმარებით, გააკეთებენ პროექტის პრეზენტაციას ერთმანეთის წინაშე, უპასუხებენ შეკითხვებს.  განუვითარდებათ ჯგუფური მუშაობის უნარი, მოხდება შემოქმედებითი უნარების განვითარება, პრეზენტაციის  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერთობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, , თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მიზნობრივი ჯგუფი

სოფ.ცოფის   საჯარო სკოლის მოსწავლეები, პედაგოგები, მშობლები
პროექტის ვადები
01.04.2019-15.04.2019 წ.

ამოცანების განსახორციელებლად საჭირო აქტივობები

პროექტის ფარგლებში განსახორციელებელი აქტივობები:
·         კლასში გავაცნობ პროექტს, მის მიზანს და ინსტრუქციებს მოსწავლეებს
·         შევიმუშავებ პროექტის გეგმას, რომლის მიხედვითაც მოსწავლეები იხემძღვანელებენ.
·         გავაცნობ შეფასების კრიტერიუმებს.
·         მოსწავლეები ერთად შეიმუშავებენ პროექტის წარმატებით განხორციელების კრიტერიუმებს. მათ გუნდის წევრებთან ერთად განსაზღვრავენ და დაგეგმავენ განსახორციელებელ ეტაპებს, გაუზიარებენ ერთმანეთს, შეადარებენ და გააუმჯობესებენ.
·          მოსწავლეებთან ერთად  გადავანაწილებ რეგიონებს და ქალაქებს, რომლებზეც უნდა იმუშაონ ინდივიდუალურად.
·         ინდივიდუალურად იმუშავებენ ინფორმაციის მოპოვებაზე და დამუშავებაზე, წიგნების და ინტერნეტის დახმარტებით. ინტერნეტიდან მოძიებულ ინფორმაციას გადაამოწმებენ ჩემთან ერთად.
·         აქტიურად გაივლიან კონსულტაციას ჩემთან.ისტორიისა და გეოგრაფიის მასწავლებელს დაიხმარებენ საჭიროების შემთხვევაში.
·         იმუშავებენ ლექსიკონებზე.
·         შეხვდებიან ბიბლიოთეკაში და გაუზიარებენ რჩევებს ერთმანეთს
·         პერიოდულად გვექნება სამუშაო შეხვედრები .სადაც განვიხილავთ თუ რა გაკეთდა, დავაკვირდები, როგორ მიმდინარეობს პროექტი , საჭიროების შემთხვევაში მივცემ რჩევებს.
·         პროექტის ბოლოს გააკეთებენ 2 პლაკატს - ერთზე დახატავენ საქართველოს რუკას, აღნიშნავენ რეგიონებს და რა ესაზღვრება საქაერთველოს ოთხივე კუთხიდან, ხოლო მეორე - „საქართველოს დიდი ქალაქები“ შავ დიდ ფორმატზე დააკრავენ თითოეული ქალაქის ფოტოს და ქვემოთ პატარა, აკინძულ წიგნს მიაკრავენ ამ ქალაქზე ინფორმაციით.
·         კლასში მოეწყობა პლაკატების პრეზენტაცია.
·         დასკვნით ეტაპზე გააკეთებენ პროექტის შეჯამებას და ისაუბრებენ თავიანთი ნამუშევრების შესახებ და იმაზე თუ რა მისცა პროქეტმა მათ
·         გავაკეთებთ შეფასება/თვითშეფასებას.

სარგებელი სხვებისთვის
მოსწავლეებს შესაძლებლობა ექნებათ გაიცნონ საქართველო უფრო კაგად.                                                            
პროექტის გამოყენებითი ხასიათი კოლეგებისთვის
ეს პროექტიშეუძლია გამოიყენოს ნებისმიერმა უცხოური ენების მასწავლებელმა, ჩართოს მოსწავლეები მსგავს პროექტში და გააკეთებინოს მსგავსი თემა იმ ენაზე, რომელზეც ასწავლის და იმ ქვეყანაზე. გეოგრაფიისა და ისტორიის მასწავლებლებსაც შეუძლიათ მისი გამოყენება.                                                                   
რესურსები:
·         ისტორიისა და გეოგრაფიის წიგნები
·         ფერადი  ფურცლები
·         კალმები
·         ფოტოები
·         ბიბლიოთეკა
·         კითხვარები
·         ლექსიკონები
·         ინტერნეტ რესურსები
შეფასება.
  • პროექტის დასაწყისში გაკეთებული შეფასების სხვადასხვა ფორმა დამეხმარება მოსწავლეებთან მუშოაბის დროს განვსაზღვრო საჭიროებები. მჭირდება დავადგინო თუ რა დონეზეა იმ დროს მათი ცოდნა, რა გამოვიყენოთ შემედეგ და რა შევცვალო.
  • პროექტის გეგმები დამეხმარება შევამოწმო მოსწავლეთა მუშაობის თანმიმდევრობა, ხოლო მოსწავლეებს დაეხმარება ისწავლონ დამოუკიდებელი დაგეგმა, დროის რეგულირება და პასუხისმგებლობა.
  • ხოლო მნოსწავლეებზე  დაკვირვებით შევამოწმებ რამდენად სწორი მიმართულებით მიდის მოსწავლეთა მუშაობა და ჩართულია თუ არა ყველა მუშაობაში.
·         საბოლოო შეფასების გასაკეთებლად გამოვიყენებთ შეფასების რუბრიკებს, რომელიც თანდართული იქნება გეგმასთან.


                          





პროექტის გეგმა

პროექტის სახელწოდება
ნოდარ დუმბაძე - მზიანუ გულის მწერალი

პროექტში მონაწილეები

 მარნეულის მუნიციპალიტეტი, სოფელ ცოფის მე-9 ბ კლასის მოსწავლეები. სსსმ  აღნიშნულ კლასებში  არ ირიცხება.

პრობლემის ანალიზი

დღეს ჩვენს ქვეყანაში წიგნიერება ისევ რჩება ერთერთ მთავარ გამოწვევად, მოსწავლეები არ არიან დაინტერესებული კითხვით ასევე დაბალია ზოგადი განთლების დონე. ეს პრობლემა განსაკუთრებით მწვავედ დგას ეროვნული უმცირესსობებით კომპაქტურად დასახლებულრეგიონებში. ეროვნებით სომეხი და აზერბაიჯანელი მოსწავლეები ნაკლებად იცნობენ ქართველ მწერლებს და პოეტებს, მათ შემოქმედებას. მხოლოდ სახელის და გვარის დონეზე თუ გაუგიათ , მითუმეტეს, რომ ქართული ენის სახელმძღვანელოებში ნაკლებად გვხდება ქართველი ავტორები. ამ პრობლემის მოგვარების მიზნით უკვე მეორე წელია სოფ.ცოფის  საჯარო სკოლაში წელიწადში ორ პროექტს ვაკეთებ ქართველ მწერლებზე და პოეტებზე. ამჯერად არჩევანი ნოდარ დუმბაძეზე შევაჩერე. მე-7 დონის სახელმძღვანელოში ბავშვები სწავლობენ ნაწყვეტს ნოდარ დუმბაძის მოთხრობიდან „ჰელადოს“. გადავწყვიტე ეს მოთხრობა ბოლომდე გამენო მათთვის, მეჩვენებინა ფილმი და კიდევ რამოდენიმე მოთხრობა ნოდარ დუმბაძის შემოქმედებიდან ,მისი ბიოგრაფია.  აქვე  აღნიშნული  კლასის მოსწავლეებს ძალიან იშვიათდ აქვთ  შეხება საინფორმაციო ტექნელოგიებთან, ინტერნეტთან, როგორც სასწავლო რესურსთან. უჭირდათ ტექსტზე მუშაობა , არ ქონდათ გამომუშავებული აუდიტორიასთან ურთიერთობის და პრეზენტირების უნარი, გუნდური და ჯგუფური მუშაობის დროს ხშირად იქმნებოდა კომფლიქტური სიტუაციები, არ იცავდნენ კამათის წესებს, თანამშრომლობის უნარის დაბალი დონე.          

პროექტის მიზანი

 მოსწავლეებში წიგნიერების / ინფორმაციის დონის ამაღლება და ქართული ლიტერატურის პოპულარიზაცია. პროქტის ფარგლებში ნოდარ დუმბაძის შემოქმედების გაცნობა, საინფორმაციო ტექნოლოგიების აქტიური გამოყენება სასწავლო პროცესში, ინფორმაციის ეფექტურად და ეფექტიანად მოპოვება,  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერთობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან/სტანდარტთან კავშირი
..VIII. 8. მოსწავლეს შეუძლია ადაპტირებული მხატვრული ტექსტის გაგება და გააზრება.

შედეგი ნათელია, თუ მოსწავლე:
·           განსაზღვრავს ნაწარმოების თემას;
·           ამოიცნობს მთხრობელს,პერსონაჟს;
·           ახასიათებს პერსონაჟს შინაარსზე დაყრდნობით.
..VIII.13.მოსწავლეს შეუძლია ბიოგრაფიული ხასიათის ტექსტების წერა.

.                 
·           konkretuli pirobis/modelis mixedviT wers Sesabamis teqsts (mag., mocemuli biografiis mixedviT biografiuli cnobaris dawera; sakuTari an sxvisi biografiis dawera);
·           miuTiTebs dabadebis TariRsa da adgils;
·           Tanamimdevrulad gadmoscems cxovrebis etapebs;
·           gamokveTs mniSvnelovan da gansakuTrebul faqtebs, detalebs.
q.m.VIII.18.  moswavles SeuZlia monawileobis miReba martiv saklaso diskusiebSi winaswar momzadebul misTvis aqtualur sakiTxebze.
               
Sedegi TvalsaCinoa, Tu moswavle:
·      svams konkretul sakiTxs;
·      ismens sxvebis azrs mocemul sakiTxTan dakavSirebiT da svams Sesabamis kiTxvebs;
·      dasmul sakiTxTan dakavSirebiT gamoxatavs sakuTar pozicias, damokidebulebas da ganmartavs, ratom fiqrobs ase;
·      sakuTari Tvalsazrisis gasamyareblad mohyavs saTanado magaliTebi  piradi an sxvisi gamocdilebidan;
·      afasebs movlenebs, faqtebs, qcevebs.




პროექტის ამოცანები

 რადგან მოსწავლეებში წიგნიერების/ინფორმაციის დონე დაბალია, მოსწავლეები ფაქტიურად არ იყენებდნენ ინტერნეტს ინფორმაციის მოძიების მიზნით და რადგანაც არც პროგრამულად არ არიან განებივრებული ქართველი მწერლების გაცნობით, მიზნად დავისახე პროექტი გამეკეთებინა ყველაზე მზიანი გულის მწერალზე,ნოდარ დუმბაძეზე, ვისაც ბავშვები ძალიან უყვარდა. მინდოდა  მოსწავლეები საფუძვლიანად გასცნობოდნენ მწერლის  ბიოგრაფიას, მის შემოქმედებას, აქტიურად გამოეყენებინათ თანამედროვე ტექნოლოგიები პროქტზე მუშაობის დროს, მოსწავლებში მომხდარიყო შემოქმედებითი უნარების განვითარება, პრეზენტაციის  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მოსალოდნელი შედეგები

 მოსწავლეები საფუძვლიანად გაცნობიან ნოდარ დუმბაძის ბიოგრაფიას და შემოქმედებას, მის შემოქმედებას.  განუვითარდებათ ჯგუფური მუშაობის უნარი, მოხდება შემოქმედებითი უნარების განვითარება, პრეზენტაციის  ტექსტზე მუშაობის უნარის განვითარება, ლექსიკური მარაგის გამდიდრება, ზეპირმეტყველების უნარის განვითარება, აუდიტიორიასთან ურთიერტობის და პრეზენტირების უნარის გამომუშავება, განსხვავებული აზრის მიღება და პატივისცემა, დისკუსიის დროს კამათის წესების დაცვა, თანამშრომლობის უნარის განვითარება, მოტივაციის ზრდა.

მიზნობრივი ჯგუფი

ცოფის  საჯაროს სკოლის მოსწავლეები, პედაგოგები.
პროექტის ვადები
26.03.2019-22.04.2019 წ.

ამოცანების განსახორციელებლად საჭირო აქტივობები

პროექტის ფარგლებში განსახორციელებელი აქტივობები:
·         კლაში ჩავატარებ მცირე გამოკითხვას რა იციან ნოდარ დუმბაძეზე, საიდან იყო წარმოშობით,რომელ საუკუნეში მოღვაწეობდა, რა დაწერა და ა.შ.
·         შევიმუშავებ პროექტის გეგმას, რომლის მიხედვითაც მოსწავლეები იხემძღვანელებენ.
·         გავაცნობ შეფასების კრიტერიუმებს.
·         მოსწავლეები ერთად შეიმუშავებენ პროექტის წარმატებით განხორციელების კრიტერიუმებს. მათ გუნდის წევრებთან ერთად განსაზღვრავენ და დაგეგმავენ განსახორციელებელ ეტაპებს, გაუზიარებენ ერთმანეთს, შეადარებენ და გააუმჯობესებენ.
·          მოსწავლეებს გავყოფ 2 ჯგუფად და გადაინაწილებენ დავალებებს, ჯგუფებისთვის დავალებების მიცემისას გავითვალისწინებთ მოსწავლეთა შესაძლებლობებს.
·         პირველი ჯგუფი - ნოდარ დუმბაძის  ბიოგრაფიის მოძიება ბიბლიოთეკაში, ინტერნეტში.მოძიებულ ინფორმაციას გაუკეთებენ ორგანიზებას და დაახარისხებენ.
·         მეორე ჯგუფი - ნოდარ დუმბაძის ნაწარმოებების მოძიება, ქართულ და აზერბაიჯანულ ენაზე.
·         მოვაწყობთ ნოდარ დუმბაძის მოთხრობების წაკითხვას ხმამაღლა.
·         დოკუმენტური მასალების ჩვენება ნოდარ დუმბაძეზე.
·         პერიოდულად გვექნება სამუშაო შეხვედრები .სადაც განვიხილავთ თუ რა გაკეთდა, დავაკვირდები, როგორ მიმდინარეობს პროექტი , საჭიროების შემთხვევაში მივცემ რჩევებს.
·         ვუყურებთ ფილმებს : „ჰელადოსი“ და „მე ვხედავ მზეს“.
·         დასკვნით ეტაპზე გააკეთებენ პროექტის შეჯამებას და ისაუბრებენ თავიანთი ნამუშევრების შესახებ და იმაზე თუ რა მისცა პროქეტმა მათ.გავაკეთებთ პრეზენტაცია-პლაკატს.
·         გავაკეთებთ შეფასება/თვითშეფასებას.

სარგებელი სხვებისთვის
მოსწავლეებს შესაძლებლობა ექმნებათ გააცნონ სკოლის  მოსწავლეებს /პედაგოგებს ნოდარ დუმბაძის   ბიოგრაფია, მისი შემოქმედება ქართულ  ენაზე, გაუღვივინ ინტერესი სხვა კლასის მოსწავლეებს, რათა შემდგომში გაუჩნდეთ მოტივაცია თვითონაც დაგეგმონ და განახორციელონ მსგავსი სასწავლო პროექტები.                                                                                  
პროექტის გამოყენებითი ხასიათი კოლეგებისთვის
პროექტი ეხმარება კოლეგებს პროფესიულ განვითარებაში და ბადებს მისი საკუთარ პრაქტიკაში გამოყენების სურვილს. მსგავსი პროექტი წარმატებით შეუძლია განახორცილონ შემდეგმა საგნებმა : ისტორია, გეოგრაფია, ინგლისური ენის, რუსული ენის  მასწავლებლებმა                                                               
რესურსები:
·         ნოდარ დუმბაძის მოთხრობების კრებული
·         თაბახის ფურცლები
·         კალმები/მარკერები
·         ფოტოები
·         ფორმატი
·         კითხვარები
·         სლაიდები
·         მოკლე ვიდეოები ნოდარ დუმბაძეზე, დოკუმენტური ფილმი.
·         ინტერნეტ რესურსები
შეფასება.
  • პროექტის დასაწყისში გაკეთებული შეფასების სხვადასხვა ფორმა დამეხმარება მოსწავლეებთან მუშოაბის დროს განვსაზღვრო საჭიროებები. მჭირდება დავადგინო თუ რა დონეზეა იმ დროს მათი ცოდნა, რა გამოვიყენოთ შემედეგ და რა შევცვალო.
  • პროექტის გეგმები დამეხმარება შევამოწმო მოსწავლეთა მუშაობის თანმიმდევრობა, ხოლო მოსწავლეებს დაეხმარება ისწავლონ დამოუკიდებელი დაგეგმა, დროის რეგულირება და პასუხისმგებლობა.
  • ხოლო ჯგუფებზე დაკვირვებით შევამოწმებ რამდენად სწორი მიმართულებით მიდის მოსწავლეთა მუშაობა და ჩართულია თუ არა ყველა მუშაობაში.
·         საბოლოო შეფასების გასაკეთებლად გამოვიყენებთ შეფასების რუბრიკებს, რომელიც თანდართული იქნება გეგმასთან.


                          






No comments:

Post a Comment